1 P) PŘEDEK boty:
Nejnamáhavější část boty je špička boty, hned potom achilovka, a nakonec podrážka a způsob jejího uchycení k svršku.
Podívejte se na své boty. Kde je materiál nejvíce namáhán, při každém kroku ohýbán, kde se jako první projeví poškození boty, kde se materiál boty při každém kroku významně ohne a potom skrčí – stlačí, kde začne voda jako první pronikat do boty ?…. Špička boty v ohybu prstů. Materiál (hlavně kůže) funguje jako houba, při ohybu – stlačení, se vytlačují oleje, kondicionér, voda z materiálu a to jak ven z boty, tak i dovnitř do boty. Při ohybu – povolení tlaku, materiál do sebe natahuje okolní vodu, vlhkost, pot, špínu, která při stlačení je zase vytlačována ven a bere s sebou oleje, kondicionér, který zajišťuje kůži ohebnost, pružnost, pevnost a dlouhodobost. Proto je třeba u kožených boty doplňovat kondicionérem potřebné oleje do kůže a vyhnout se vosku (výjimka je vosk nanesený za studena, kdy je vosk na povrchu kůže a né hluboko ve struktuře kůže, kterou zalepí. Taková vrstva vosku, zabraňuje nejen vnikání vody do kůže, ale i chrání kůži před ztrátou olejů z kůže), který zabraňuje doplnění těchto důležitých olejů do kůže.
Pokud je v tomto místě šití, nýtování, oka na tkaničky, ohyby kůže, okrasné šití a další zbytečnosti, tak je zaděláno na problém.
Jako třeba zde:
Ideální řešení v tomto místě mají boty, které zde mají jen jeden kus materiálu, bez zbytečných kudrlinek.
Jako například Halfs:
Vojenské boty:
2 P) PATA boty:
Tady platí naprosto to samé jako u bodu 1P. Jen málo výrobců bot zde nemá šití. Drtivá většina bot zde má steh, který je často doplněný o další vrstvu materiálu, kvůli pevnosti, odolnosti a voděodolnosti.
Mnohem lepší řešení
Méně ideální řešení, ale funkční:
Makara
Srovnání výdrže paty:
Pracovní, lesácké boty po cca. 5 letech aktivního používání. Na patě se rozpadlo šití, díky namáhání šití při chůzi.
Takto vypadají boty po skoro 50 letech aktivního používání. Pata je v perfektním stavu. Proč asi?
3 P) PODRÁŽKA boty
Nechci psát o vlastnostech podrážky, jejich tvrdosti, odolnosti proti opotřebení, přilnavosti atd. Toto je už velmi složitá záležitost, na kterou člověk musí mít znalosti, které v žádném případě nemám. Chci se jen podívat na to, jakým způsobem se připevní podrážka k svršku boty.
Často vidím dva základní způsoby. Přišití, přilepení. Oba způsoby mají své klady i zápory.
Mezi hlavní klady vidím tyto:
Lepená podrážka:
Vodotěsné, ekonomicky levnější na výrobu, poměrně estetické, možnost opravy, pohodlná
Šitá podrážka:
Trvanlivost, možnost opravy a estetické
Nevýhody:
Lepená podrážka:
Malá trvanlivost,
Šitá podrážka:
Cena výroby, dosáhnutí vodotěsnosti vyžaduje měsíce péče tím správným krémem a způsobem.
Já osobně dávám přednost šité podrážce, u které vím, že potřebný komfort si zajistím postupem času, kdy se boty doslova doladí při chození a odmění se za kvalitní péči, kvalitní a dlouhodobou službou.
Existuje ještě jeden způsob spojení podrážky a svršku. Je to takový hybrid. Musím se přiznat, že tomuto způsobu řešení přicházím pomalu na chuť. Poprvé jsem se s ním setkal asi před 5 lety a nedůvěřoval jsem mu. Celé ty roky jsem čekal, až se stane chyba, závada….a ono nic. Jedná se o řešení, kdy gumová, nebo kaučuková botička je přilepená a přišitá ke koženému svršku boty, toto řešení má například Lundhags, Sorel, Viberg, Jorn Jensen, Hoffman, L.L.Bean, Schnees……
Šité podrážky (nejčastější způsob šití u turistických bot):
Norské šití:
Good Year
Prochození podrážky, až do fáze obroušení samotného šití.
Lepené podrážky
Odlepení, lepené podrážky.
Kaučuková bota
Díky špatné péči, se kůže často, společně s šitím rozpadne dříve, než kaučuková boty, která je velmi odolná kůži mechanickému poškození a vodotěsná.
A až poté mě zajímá materiál, řešení jazyku, kvalita zpracování, střih boty, řešení vnitřku boty, způsob šněrování…tady už věnuji prohlídce boty mnohem více času.
Boty, která splní všechna 3P (samozřejmě ještě kvalitní materiál, střih, zpracování…, ale o tom článek není), jsou boty, které stojí za to koupit a i připlatit si, protože takovéto boty, jsou prioritně vyrobeny pro dlouhodobé užívání a poskytování kvalitních služeb majitelům, a za to si výrobce zaslouží adekvátní odměnu.
Podívejte se na boty v obchodech a použijte tuto metodu „3P“ na obuvi, kterou uvidíte…..které z nich by jste si koupili? Které jsou vyrobeny pro zákazníka, jako služba lidem a které jsou vyrobeny pro zisk výrobce, bez ohledu na službu – lidi?